Концертний зал в Царському Селі Концертний зал в Царському Селі
Концертний зал в Царському Селі
Концертний зал в Царському Селі

У 1780-х рр. архітектор Д. Кваренгі побудував у Катерининському парку Концертний зал, охарактеризований ним як «зал для музики з двома кабінетами і відкритим храмом, присвяченим богині Церери». Підтвердженням того, що павільйон був задуманий як храм Церери, служило панно «Жертвоприношення Церери» в його великому залі із зображенням статуї богині в портику храму, перед яким встановлений жертовник. Спочатку павільйон називали «Храмом Дружби», але з 1788 року за бажанням Катерини II він став іменуватися «Музичним» або «Концертним» залом.

Більшу частину будівлі займає прямокутний у плані залу. Стіни залу облицьовані штучним мармуром, прикрашені пілястрами коринфського ордера, скульптурними медальйонами і живописними панно. Особливу цінність представляє мозаїчна підлога кінця II — початку III століття, привезений в Царське Село з Риму в 1784 році. Чорно-біла мозаїка зображує епізод міфу про викрадення Європи Зевсом, який прийняв образ бика. Фігури бика і напівоголеної жінки з розвівається над головою покривалом виділяються на білому тлі мозаїки, у кутах якої зображені морські чудовиська з риб’ячими хвостами. Частини мозаїчної підлоги по сторонах античної композиції виконані по малюнку Кваренгі російськими майстрами.

За задумом архітектора в залі на п’єдесталах були встановлені двадцять вісім мармурових бюстів — оригінали і копії з античних оригіналів, — майже повністю втрачені в роки війни. Нині тут розташовані стилістично близькі обробці залу кам’яні вази і скульптурні твори — відтворення античних оригіналів і кілька справжніх античних бюстів. Концертний зал по праву вважається одним із шедеврів російської садово-паркової архітектури останньої третини XVIII століття.